Terwijl we allemaal nog moeten wennen aan het koude weer en veel mensen (me includedšŸ¤§) snotterig de dag doorkomen, is dit weekend ook nog de wintertijd ingegaan. Maar wat doet dit eigenlijk voor onze gezondheid?

We kunnen de tijd wel veranderen, maar daarin gaat onze biologische klok niet automatisch mee. Wij passen ons aan, net zoals de rest van de natuur (lees: dieren en planten) aan de hoeveelheid licht die op een dag beschikbaar is. Door zonlicht maken onze hersenen serotonine aan. Laat serotonine nu Ć©Ć©n van de stofjes zijn die ons vrolijk maakt.

Logischerwijs gebeurd het tegenovergestelde zodra we langer in het donker doorbrengen. Slaperigheid en een lagere weerstand liggen op de loer. Doordat onze biologische klok van slag is, kunnen ook ons slaap- en eetritme ontregeld zijn. Ook de spijsvertering en hormooncyclus van vrouwen kunnen verstoord worden. Het mag duidelijk zijn, het verzetten van de klok heeft zeker invloed op onze gezondheid.

Hoe werkt onze biologische klok?

Net zoals bij een jetlag, waarvan je last kunt krijgen als je reist door verschillende tijdzones, kan je lichaam ook ontregeld zijn door de overgang naar de wintertijd. Onze bloeddruk, hartfrequentie en lichaamstemperatuur worden hier ook door beĆÆnvloed. Onze klok loopt rond op iets langer dan 24 uur en reageert op basis van licht. Door licht gaat onze biologische klok als het ware ‘aan’. Dit maakt licht voor ons van groot belang. Het voordeel van de wintertijd is daarom wel dat het ‘s ochtends eerder licht is, dit heeft een gunstig effect op ons ‘wakker gevoel’. Wanneer het daglicht ‘s avonds afneemt maakt ons lichaam automatisch melatonine aan, waardoor het lichaam zich voorbereid op de slaapstand. Echter kan het licht van de laptop of tv er juist voor zorgen dat het lichaam niet in deze stand komt. Omdat het ‘licht niet afneemt. Er zijn dus verschillende dingen waarmee je rekening kunt houden om je biologische klok wat te helpen! Hieronder deel ik nog 4 tips.

4 tips: makkelijk wennen aan de wintertijd

  1. Let there be light!
    Een daglicht lamp kan je helpen met licht dat gelijkstaat aan natuurlijk daglicht, hiermee kan een winterdip worden voorkomen. Dit is zeker waardevol als je overdag niet de kans hebt om buiten te komen terwijl het licht is, wat voor veel mensen natuurlijk het geval is vandaag de dag. Een andere optie is een wake-up light, deze bootst de zonsop- en ondergang na. Hierdoor wordt je op een natuurlijke manier gewekt. Zelf heb ik er sinds een maandje ook een en ik ben er heel blij mee!
  2. Blijf jouw bekende ritme volgen
    Ga je meestal rond 22.30 uur naar bed en sta je rond 07.30 uur op? Houd die tijden dan aan. Zorg met name dat ook het ritme waarin je eet ongeveer gelijk blijft. Omdat je spijsvetering sterk in contact staat met je biologische klok kan dit ervoor zorgen dat je snel went aan het nieuwe ritme.
  3. Eet voedzaam en niet meer na 20.00uur
    Dat je beter niet ‘s avonds eet is volgens mij wel algemeen bekend. Juist doordat de spijsvertering invloed heeft op je biologische klok zou laat eten ervoor kunnen zorgen dat je (nog) lastiger in slaap kunt komen. Kies daarnaast ook bewust voor winterse voeding, met ingrediĆ«nten uit het seizoen. Ook tijdens de lunch! Deze bieden de juiste voedingsstoffen die je zeker in de donkere dagen extra hard nodig hebt om je optimaal te blijven voelen. Voor seizoensvoeding tips zie mijn instagram: https://www.instagram.com/p/CUxdZf1sQkB/
  4. Ontspanning en frisse lucht
    Zorg dat je voor of na het werk nog even een rondje wandelt in de frisse lucht. Met name als je de hele dag binnen zit is het essentieel om naar buiten te gaan. Ons lichaam heeft beweging Ć©n ontspanning nodig, het is niet gemaakt om de hele dag op kantoor te zitten. Zelf vind ik het fijn om even te wandelen en daarna kort op te warmen in bad of onder de douche, de beste combi tussen beweging en ontspanning!

Heb jij veel last van de overgang tussen de zomer- en wintertijd?